1. پرشین تکس
  2. آموزش مالیات
  3. آشنایی با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و نحوه ثبت آن ها
ثبت شرکت های دانش بنیان

آشنایی با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و نحوه ثبت آن ها

در کشور ما افراد زیادی وجود دارند که علاوه بر شاغل بودن خود، در پی ایجاد فرصت شغلی برای دیگران نیز هستند. تاسیس شرکت­ها یکی از مصادیق کارآفرینی است. ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها شاید جزو اولین چالش­هایی باشد که افرادی که قصد تاسیس چنین شرکت­هایی را دارند، با آن روبرو شوند. قبل از اینکه وارد چگونگی ثبت شرکت­ها شویم، لازم است بدانیم شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها و تفاوت­های آن­ها

براساس قانون مصوب جمهوری اسلامی در سال 1389، «هر شرکتی که در زمینه گسترش و یا کاربرد اختراعات و نوآوری‌ها قدم بردارد و نتایج حاصل از این اختراعات منجر به طراحی و یا تولید کالا و یا خدمتی گردد، شرکت دانش بنیان محسوب می‌شود.»

شرکت­های دانش بنیان، به منظور ارائه یک کالا فعالیت می­کنند.

به دلیل تفکیک نشدن این دو حوزه از هم، ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها مشابه هم است اما در    پروژه­های استارتاپ برخلاف دانش بنیان، یک ایده خام برای پاسخ به یک نیاز اساس کار قرار می­گیرد و افرادی که در این استارتاپ فعالیت می­کنند، می­کوشند تا با عملی کردن این ایده، محصول نهایی را به بازار ارائه دهند و از سوی دیگر تدابیری برای محیا شدن شرایط برای بازار فروش آن محصول می­اندیشند. این پروژه­ها با آزمون و خطا، صفر تا صد تولید محصول و عملی شدن ایده را انجام می­دهند.

هدف استارتاپ­ها ارائه یک خدمت جدید است.

تفاوت این دو شرکت این است که شرکت­های دانش بنیان مبتنی بر یک ایده علمی و تحقیقاتی است و باید ایده قوی­ای باشد، اما در استارتاپ­ها لازم نیست ایده با فناوری بالا وجود داشته باشد. همچنین سرمایه­ای که برای تاسیس یک شرکت دانش بنیان مورد نیاز است، بیشتر از هزینه تاسیس یک استارتاپ است.

شرایط لازم برای ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها

به بیانی دیگر می­توان گفت که شرکت­های نوپا یا استارتاپ نوعی از  شرکت­های دانش بنیان است اما شرایط لازم برای ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها با یکدیگر کمی متفاوت است. در شرکت­های نوپا یا استارتاپ­ها باید کالا را در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش ساخته و ارائه نمایند و حداقل دو نفر کارمند پاره وقت داشته باشد که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد.

در شرکت­های دانش بنیان که به صورت فنی فعالیت می­کنند باید کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته (به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل 3 میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از 10% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. (به همراه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت در 6 ماه اخیر) یکی دیگر از تفاوت­های ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها این است که در شرکت دانش بنیان ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداقل 50% از درآمد مالی سال گذشته باشد که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است. همچنین ساخت تجهیزات یا فرآیندسازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد، همزمان حداکثر سن شرکت 3 سال باشد و دارای حداقل 2 نیروی انسانی پاره وقت باشد.

حداقل دو نیروی انسانی برای کار در شرکت دانش بنیان ضروری است.

چگونگی ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها

برای ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها ابتدا باید آن شرکت را در اداره کل ثبت شرکت‌­هاي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت یک شرکت عادی ثبت کرد. شرکت­ها باید پس از ثبت شدن باید درخواستی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بفرستند و خواهان دانش بنیان شدن شرکت خود شوند. چنانچه فرد متقاضی قصد تاسیس یک شرکت دانش بنیان را داشته باشد، باید کالای خود را تولید کند و اگر شرکت مورد نظر استارتاپ باشد، باید یک نمونه آزمایشگاهی از ایده خود ارائه دهد تا مورد ارزیابی قرار گیرد و صلاحیت آن بررسی شود. پس از تایید صلاحیت، نام این شرکت­ها به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می­شود و به این ترتیب می­توانند از تسهیلاتی که برای این شرکت­ها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

در هنگام ارزیابی شرکت­های دانش بنیان، ارائه محصول الزامی است.

پس از ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها، این شرکت­ها در رصد سازمان مالیات کشور قرار می­گیرند و لازم است بخشی از درآمد خود را صرف پرداخت مالیات کنند اما دولت برای حمایت از این دسته کسب­وکارها، این شرکت­ها را برای 15 سال از پرداخت مالیات معاف کرده است. مشاوران مالیاتی مجرب پرشین تکس با دانش به­روز خود، افراد را در جهت کاهش پرداخت­های مالیاتی راهنمایی می­کنند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت­ها

ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­هانیازمند مدارکی است که شامل رزومه شرکت، تصویر اساس‌نامه شرکت، تصویر اظهارنامه شرکت، تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت، کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره شرکت، کپی مدارک تحصیلی اعضا و مؤسسین شرکت، آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به اداره امور مالیاتی کشور، آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه‌ای از وضعیت حقوق و مزایا می­باشد. ثبت این شرکت­های دوندگی­ها و تلاش­های فراوانی می­خواهد. شرکت­هایی وجود دارند که با دریافت مدارک متقاضیان، نسبت به ثبت شرکت آن­ها اقدام می­کنند تا افراد با راه­های ساده­تر، سریع­تر و تخصصی­تر مراحل کار را پشت سر بگذارند و شرکت شروع به کار کند. پرشین تکس یکی از این شرکت­هاست.



پرشین تکس آماده ارائه خدمت به متقاضیان تاسیس شرکت­هاست.

نتیجه

ثبت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپ­ها کاری زمان­بر بوده و افراد حقیقی نمی­توانند این شرکت­ها را به ثبت برسانند. افراد باید با آگاهی پیش بروند تا ضمن آسان شدن کارها، بتوانند از تسهیلات موجود مانند وام­های بلند مدت کم­بهره یا کوتاه مدت بی­بهره استفاده کنند. هرچند که شرکت­­های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند اما نیاز است که هر ساله اظهارنامه­های مالیاتی را تکمیل کنند. به دلیل معافیت، بندهای خاصی از این اظهارنامه باید توسط اشخاص حقوقی پر شود و نیاز به آگاهی دارد. در این موارد نیاز است که افراد حتما از مشاوران باتجربه کمک بگیرند تا مشکلی به وجود نیاید. مشاوران پرشین تکس با اطلاع از آخرین قوانین مالیاتی شرکت­ها، افراد را در جهت مدیریت بهتر هزینه­ها و سودآوری بیشتر راهنمایی می­کنند.  

بیشتر بخوانید

3 دیدگاه. Leave new

  • شهریار احسانی
    22 آذر 1400 14:01

    مطلب خوب و مفیدی بود مخصوصا برای شرکتهای نوپا و دانش بنیان. موفق باشید https://abrestan.com/

    پاسخ
  • سلام. ببخشید در مورد “کد پیگیری مالیاتی” ،”کد اقتصادی” و “پرونده مالیاتی” میشه یکم توضیح بدید
    لیست تمام کد های پیگیری – اقتصادی و پرونده های مالیاتی خودمون رو کجا میتونیم ببینیم ؟ با کد ملی میشه لیستش رو دید؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر بله میتونید با کد ملی از قسمت پیش ثبت نام یا خدمات ملی مالیاتی ثبت نام کنید و همه پرونده ها و سایر اطلاعات رو ببینید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.