1. پرشین تکس
  2. یادداشت
  3. انواع نرم افزار حسابداری و امکانات مورد نیاز آنها
انواع نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزار حسابداری و امکانات مورد نیاز آنها

نرم افزار حسابداری را از جهات مختلف می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد؛ از جهت زیرساخت کاری شامل مبتنی بر سخت‌افزار و مبتنی بر وب، از جهت تعداد سطح شامل تک سطحی و چند سطحی، از جهت تعداد کاربر شامل تک کاربره و چند کاربره و … . در این یادداشت قصد داریم تا دو نوع رایج به لحاظ کاربرد کلی را برای شما معرفی بیشتر کنیم. این دو نوع عبارت‌اند از نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار حسابداری شرکتی.

برخی از نرم افزارهای حسابداری چنین دسته‌بندی‌ای را در خود نداشته و تمامی امکانات هر دو کاربری را در خود دارند؛ اما تعدادی نرم افزار حسابداری هم هستند که به‌صورت مشخص برای یک نوع کاربری ساخته‌شده‌اند. به‌طور مثال در حال حاضر چندین نرم افزار حسابداری فروشگاهی در بازار موجود است که صرفاً قابلیت استفاده در فروشگاه‌ها را دارد.

جامع ترین مقاله درباره بهترین های نرم افزار حسابداری فروشگاهی و شرکتی ایرانی ار از اینجا بخوانید

نرم افزار حسابداری شرکتی و امکانات موردنیاز آن

نرم افزار حسابداری شرکتی همان‌طور که از نام آن پیداست، برای مدیریت مالی شرکت‌ها کاربرد دارد. در حال حاضر در بازار نرم افزارهای حسابداری، این عنوان بیشتر برای نرم افزارهایی کاربرد دارد که برای شرکت‌های متوسط و کوچک ساخته می‌شوند.

امکاناتی همچون زیرسیستم حسابداری حقوق و دستمزد، سازگاری با نرم افزارهای CRM و HRM شرکت و سهولت استفاده توسط کاربران غیرمتخصص (مانند مسئول منابع انسانی و یا مسئول اداری) مواردی هستند که برای نرم افزار حسابداری شرکتی حیاتی محسوب می‌شوند.

نرم افزار حسابداری شرکتی همچنین باید به‌صورت بالقوه ماژول‌های متنوعی داشته باشد تا در مواقع لزوم قادر به نصب آن‌ها باشید، زیرا ممکن است برحسب توسعه و یا تغییر و تحول شرکت، به زیرسیستم خاصی در نرم افزار حسابداری نیاز پیدا کنید.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی چه امکاناتی باید داشته باشد

نرم افزار حسابداری فروشگاهی به‌صورت اختصاصی امکاناتی در خود دارد که می‌تواند حسابداران را در مدیریت مالی فروشگاه‌های بزرگ و کوچک یاری کند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی باید در برخی از قابلیت‌ها به‌صورت ویژه قدرتمند عمل کند. نرم افزار حسابداری فروشگاهی باید قدرت ثبت تعداد زیاد فاکتور در یک زمان کوتاه را داشته باشد و افزایش تعداد فاکتور نباید سرعت آن را کاهش دهد.

دیگر قابلیت مهم نرم افزار حسابداری فروشگاهی، امکان ثبت فاکتور برای فروشنده‌های متنوع و امکان گزارش‌گیری بر مبنای میزان فروش فروشنده‌ها است. باید دقت داشته باشید که امکانات موردنیاز فروشگاه شما در نرم افزار موردنظر تأمین شود. به‌طور مثال بسیاری از فروشگاه‌ها نیاز دارند که میزان فروش محصولی خاص را به‌صورت گزارش مشاهده کنند و یا به‌صورت مداوم از موجودی خود گزارش بگیرند.

امکانات موردنیاز کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز متفاوت است و محصول ارائه‌شده و موجودی انبار سنخیتی با یکدیگر ندارند. البته در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری مخصوص رستوران‌ها نیز در بازار موجود است.


برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزارهای حسابداری و جهت کسب مشاوره انتخاب و راه اندازی نرم افزار حسابداری در شرکت و فروشگاه خود می توانید با شرکت حسابداری پرشین تکس تماس بگیرید و با یکی از مشاوران حسابداری ما در این باره صحبت کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.