1. پرشین تکس
  2. یادداشت
  3. چگونه حسابدار شویم؟ راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک حسابدار موفق
چگونه حسابدار شویم

چگونه حسابدار شویم؟ راهنمای گام به گام تبدیل شدن به یک حسابدار موفق

حسابداری جزو رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شود که به نسبت تلاش و استعداد فرد، آینده شغلی روشنی دارد. در بحث آموزش حسابداری و اینکه یک فرد چه مسیری را باید طی کند تا حسابدار شود نقشه راه‌های متفاوتی وجود دارد. این روش‌ها شاید برای شخصی که حالا یک مدیر مالی خیلی روشن و مشخص باشد، اما برای کسی که در ابتدای راه حسابداری است اندکی مبهم است. در این یادداشت به‌صورت گام‌به‌گام به شما خواهیم گفت که چگونه حسابدار شوید.

  1. از دبیرستان شروع کنید

    بهترین شروع برای تبدیل‌شدن به یک حسابدار، انتخاب رشته حسابداری در مقطع دبیرستان است، البته اگر هنوز دبیرستان نرفته و فرصت این کار را داشته باشید. در حال حاضر رشته حسابداری در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای فراوانی در سراسر کشور تدریس می‌شود که آن را می‌توان بهترین انتخاب برای کسی دانست که قصد حسابدار شدن دارد.

  2. شروع به کارآموزی در شرکت‌های حسابداری معتبر کنید

    با پایان دوره هنرستان و دریافت دیپلم حسابداری، آن‌قدری آموزش حسابداری دیده‌اید که بتوانید امور عمومی حسابداری را انجام دهید. بهترین کار در این مقطع کارآموزی در یک شرکت حسابداری معتبر است. کسب درآمد را اصلاً معیار قرار ندهید و صرفاً هدفتان این باشد که در جایی کارآموزی کنید که تجربیات بیشتر و ارزشمندتری کسب کنید. در عین حال تلاش کنید از همین زمان به کار با نرم افزارهای حسابداری مسلط شوید.

  3. در دانشگاه رشته حسابداری را انتخاب کنید

    داشتن حداقل مدرک کارشناسی برای حسابداری که قصد پیشرفت شغلی دارد یک امر حیاتی است. برای انتخاب رشته بدیهی است که اولویت شما انتخاب دانشگاه‌های معتبرتر باشد. البته هنگام انتخاب دانشگاه شرایط کار در آن شهر را هم باید مدنظر داشته باشید.

  4. به کارآموزی ادامه دهید

    همان‌طور که خواندید، دانشگاه خود را از شهری انتخاب کنید که شرایط کار مناسب‌تری داشته باشد؛ یعنی شرکت‌های حسابداری خوبی در آنجا باشند که بتوانید رد آن‌ها کارآموزی کرده و کسب تجربه کنید. درصورتی‌که به میزان لازم مهارت کسب کرده باشید، می‌توانید به‌صورت نیمه‌وقت هم حسابداری کنید. توجه داشته باشید که اولویت شما باید شغلی باشد که از آن تجربه بهتر و ارزشمندتری کسب کنید و همچنان نباید به فکر درآمد بهتر باشید. نکته مهم‌تر، ایجاد روابط شغلی مناسب در طی زمانی است که درحال کارآموزی هستید. روابطی که قطعاً در آینده به کمک شما خواهند آمد.

  5. گرایش خود را مشخص کنید

    در میانه راه تحصیل در مقطع کارشناسی بهترین زمان برای انتخاب گرایش است، زیرا به میزان لازم با گرایش‌های شغلی مختلف حسابداری آشنا شده‌اید. منظور از انتخاب گرایش، انتخاب هدف خود در حسابداری است. حسابداری مالی، حسابرسی، مشاوره مالیاتی و حسابداری مدیریت ازجمله گرایش‌هایی هستند که می‌توانید برای آینده شغلی خود در رشته حسابداری انتخاب کنید. با انتخاب گرایش مسیر روشن‌تری برای ادامه راه تبدیل‌شدن به حسابدار خواهید داشت.

  6. دوره های تخصصی آموزش حسابداری و مطالعه تخصصی را در برنامه خود قرار دهید

    با مشخص شدن گرایش شغلی آینده خود، مطالعه تخصصی درباره گرایش خود را باید به‌صورت جدی دنبال کنید. همچنین مراجعه به دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری را باید در برنامه خود قرار دهید. دوره‌هایی همچون دوره‌های تخصصی آموزش مالیات و آموزش حسابرسی. همچنین باید شغلی که هم‌زمان با تحصیل خود انجام می‌دهید را فارغ از درآمد آن بر اساس هدف شغلی خود انتخاب کنید.

  7. بعد از فارغ التحصیلی یک شغل مناسب انتخاب کنید

    بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی به‌سرعت یک شغل مناسب با اهداف شغلی خود انتخاب کنید. توجه کنید که شغلی انتخاب کنید که نه‌تنها متناسب با گرایش هدف شما باشد، بلکه تجربیات ارزشمندتری در اختیار شما قرار دهد. در نظر داشته باشید که اگر اهداف بلندی در حسابداری در سر دارید، هنوز زمان انتخاب شغل بر اساس درآمد نرسیده است و همچنان باید خود را در ابتدای راه بدانید.

  8. به سراغ تحصیلات تکمیلی بروید

    حالا که شغل مناسبی اختیار کرده‌اید بهترین زمان برای ادامه تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد است. بدیهی است که گرایش انتخابی شما برای تحصیلات تکمیلی به‌طور حتم باید متناسب با اهداف گرایشی شما باشد. مدرسان دوره‌های ارشد معمولاً اشخاص بزرگی در رشته کاری خود هستند، تلاش کنید تا روابط خود با اساتیدتان را بیشتر از یک دانشجو گسترش دهید و از تجربیات و روابط آن‌ها حسن استفاده را ببرید.

  9. عضو انجمن های رسمی شوید

    پس از پایان دوره کارشناسی ارشد، متناسب با گرایش خود در آزمون‌های عضویت در جامعه حسابداران حسابرسان شرکت کنید. به‌طور مثال اگر گرایش مالیات را انتخاب کرده‌اید می‌توانید وارد انجمن مشاوران رسمی مالیاتی ایران شوید. همچنین برای گرایش حسابرسی، انجمن حسابرسان رسمی ایران و برای گرایش حسابداری نیز جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران وجود دارند. هرکدام از این انجمن‌ها به فراخور خود آزمون‌ها یا شرایطی را برای عضویت افراد در نظر می‌گیرند.

  10. بهترین شغل را برای خود انتخاب کنید

    حالا، با توجه به اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد هستید، دوره‌های تخصصی حسابداری را طی کرده‌اید، عضو انجمن‌های رسمی هستید و تجربه خوبی درزمینهٔ کاری خود دارید، وقت آن رسیده است که به دنبال یک موقعیت شغلی درشان خود بگردید. دیگر وقت کارآموزی به پایان رسیده است و نوبت آن شده است که از تجربیات خود استفاده کنید و چیزهای جدید را به‌شخصه و از نزدیک تجربه کنید. در این موقعیت لازم است که بدون عجله کردن، ارزش خود را بدانید و تن به هر موقعیت شغلی‌ای ندهید. لازم است که علاوه بر میزان دستمزد، ارزش کاری موقعیت شغلی خود را نیز مدنظر داشته باشید.

  11. به یادگیری ادامه دهید

    پس از یافتن شغل مناسب، از مطالعه تخصصی دست نکشید و همچنان در دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری، حسابرسی و مالیات شرکت کنید تا دانش خود را به‌روز نگه‌دارید. اگر علاقه‌مند به استقلال کاری باشید، پس از چند سال کار و تبدیل‌شدن به یک حسابدار باتجربه، می‌توانید به تأسیس یک شرکت حسابداری هم فکر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.